KAD PRIHATIN SISWA
Apakah itu Kad Prihatin Siswa ?
Kad Prihatin Siswa adalah kad yang dibekalkan oleh pihak bank RHB yang dinamakan Kad Debit-i MySiswa. Kad ini mempunyai dua (2) fungsi iaitu sebagai kad identiti pelajar UiTM dan kad debit bank RHB.
Adakah Kad Prihatin Siswa terpakai kepada semua pelajar UiTM ?
Ya , Kad Prihatin Siswa adalah terpakai untuk keseluruhan pelajar UiTM (warganegara/bukan warganegara) yang masih/sedang mengikuti semua jenis peringkat pengajian di UiTM.
Jika pelajar UiTM telah mempunyai akaun simpanan sedia ada di bank RHB, adakah perlu membuka akaun di bawah inisiatif Kad Prihatin Siswa ?
Ya, akaun di bawah inisiatif Kad Prihatin Siswa adalah akaun khas yang diwujudkan oleh pihak bank RHB dan akaun ini dinamakan sebagai akaun Simpanan-i Pro. Antara keistimewaan Simpanan-i Pro ini adalah tiada yuran tahunan yang akan dikenakan oleh pihak bank RHB ke atas pelajar sepanjang pengajian di UiTM.
Apa yang perlu pelajar UiTM lakukan untuk mendapatkan pembukaan akaun Simpanan-i Pro ?
Pelajar UiTM perlu terlebih dahulu membuat persetujuan (consent) pembukaan akaun Simpanan-i Pro di aplikasi My Student / Student Portal / UFuture.
Pelajar UiTM tidak perlu hadir ke mana-mana cawangan bank RHB yang berdekatan bagi pembukaan akaun.
Mesej persetujuan setuju terima pembukaan akaun Simpanan-i Pro tidak akan dipaparkan di aplikasi My Student jika pelajar telah membuat persetujuan pembukaan akaun tersebut.
Apakah fungsi lain Kad Prihatin Siswa selain daripada transaksi perbankan kepada pelajar UiTM ?
Kad Prihatin Siswa akan digunakan sebagai access door, barrier gate dan kemudahan elektronik lain yang sedang digunakan di premis UiTM.
Bayaran PTPTN kepada semua pelajar UiTM mulai sesi akademik Sept./Okt. 2023 akan menggunakan akaun Simpanan-i Pro oleh bank RHB.
Jika berlaku kehilangan atau kerosakan Kad Prihatin Siswa, apakah yang perlu dibuat oleh pelajar UiTM ?
a. Segera menghubungi dan melaporkan kehilangan Kad Prihatin Siswa kepada pihak bank RHB.
b. Bagi tujuan penggantian kad, pelajar tidak perlu hadir ke cawangan bank RHB kerana Kad Prihatin Siswa hanya boleh diperolehi/dicetak di kampus UiTM pelajar tersebut sahaja.
c. Bayaran sebanyak RM50 perlu dijelaskan oleh pelajar sama ada di kaunter Bendahari/Pejabat Kewangan UiTM atau secara atas talian di kad.uitm.edu.my sebelum cetakan Kad Prihatin Siswa dapat dibuat.
d. Kad Prihatin Siswa yang baru dicetak/diperolehi oleh pelajar UiTM, ianya perlu diaktifkan dengan akaun Simpanan-i Pro sedia ada dengan hadir ke cawangan bank RHB yang berhampiran supaya transaksi perbankan boleh dibuat.
Adakah saya perlu pergi ke cawangan RHB Bank/ RHB Islamic secara fizikal untuk membuka akaun?
Tidak perlu. RHB akan membuka akaun anda melalui pembukaan akaun pukal berdasarkan persetujuan anda dan maklumat yang diberikan oleh universiti masing-masing.
Apakah yang perlu saya sediakan untuk pembukaan akaun?
Pelajar Warga Malaysia:
Anda perlu menyediakan dokumen berikut:
i. Surat Setuju Terima – penuhkan & ditandatangani
ii. Surat Indemniti - ditandatangani oleh ibu bapa/ penjaga (untuk pelajar UiTM berumur bawah 18 tahun)
Nota : Rujuk dan muat turun Surat Indemniti di https://kpsiswa.uitm.edu.my/dokumen/surat-idemniti bagi pelajar UiTM yang berumur kurang daripada 18 tahun semasa membuat persetujuan (consent) pembukaan akaun Simpanan-i Pro di aplikasi My Student, Ufuture atau Student Portal. Duti setem berharga RM10 perlu dikepilkan/ditampal di dalam Surat Indemniti yang telah dimuat turun.
Pelajar Bukan Warga Malaysia:
Anda perlu menyediakan dokumen berikut:
i. Surat Setuju Terima - penuhkan & ditandatangani.
ii. Surat Indemniti – ditandatangani oleh ibu bapa/penjaga (untuk pelajar berumur di bawah 18 tahun)
iii. Salinan butiran pasport anda yang ditandatangani dan tempoh sah laku pasport mestilah enam bulan terakhir dari tarikh pembukaan akaun.
iv. Salinan visa pelajar.
Nota : Rujuk dan muat turun Surat Indemniti di https://kpsiswa.uitm.edu.my/dokumen/surat-idemniti bagi pelajar UiTM yang berumur kurang daripada 18 tahun semasa membuat persetujuan (consent) pembukaan akaun Simpanan-i Pro di aplikasi My Student, Ufuture dan Student Portal. Duti setem berharga RM10 perlu dikepilkan/ditampal di dalam Surat Indemniti yang telah dimuat turun.
Saya berumur di bawah 18 tahun. Adakah terdapat sebarang dokumen tambahan yang perlu saya sediakan?
Anda perlu mendapatkan tandatangan ibu bapa / penjaga anda pada Surat Indemniti. Surat tersebut yang telah ditandatangani hendaklah diserahkan kepada kakitangan RHB di kios RHB semasa sesi pengesahan di universiti anda. Surat asal hendaklah dicop sebelum surat diserahkan kepada kakitangan RHB.
Nota : Rujuk dan muat turun Surat Indemniti di https://kpsiswa.uitm.edu.my/dokumen/surat-idemniti bagi pelajar UiTM yang berumur kurang daripada 18 tahun semasa membuat persetujuan (consent) pembukaan akaun Simpanan-i Pro di aplikasi My Student, Ufuture dan Student Portal. Duti setem berharga RM10 perlu dikepilkan/ditampal di dalam Surat Indemniti yang telah dimuat turun.
Saya bukan warga Malaysia. Apakah dokumen tambahan yang perlu saya sediakan?
Anda perlu memuat naik perkara berikut ke dalam portal Surat Setuju:
1. Butiran pasport anda
2. Butiran Visa pelajar anda
Anda dikehendaki membawa bersama semua pengenalan asal untuk pengesahan di booth RHB semasa pengesahan di tapak dan sesi pautan kad di universiti anda. Selain itu, anda dikehendaki membawa salinan semua dokumen yang telah ditandatangani untuk diserahkan kepada kakitangan RHB di booth RHB.
Bagaimanakah saya tahu akaun saya telah berjaya dibuka?
Anda akan menerima e-mel alu-aluan daripada RHB Islamic Bank Berhad (“RHB”). Di mana, anda akan mendapat pautan berikut:
i. RHB JOY@UNI_Programme_CONSENTS/TNC/PDS.pdf.
ii. Perbankan Peribadi Terma dan Syarat Umum.
iii. Halaman Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)/ Brosur
iv. Product and Services - Savings Basic Account-i.
v. FAQ dan Do’s & Don’ts.
Apakah jenis akaun yang telah dibuka untuk saya?
Nama akaun ialah Akaun Simpanan-i Pro. Produk ini dipautkan secara khusus kepada Kad Debit-i MySiswa.
Nota: Akaun ini akan menjadi akaun utama anda selagi anda masih pelajar di bawah program ini dan hanya akaun utama dibenarkan untuk dipautkan ke Kad Debit-i MySiswa.
Bilakah saya boleh mendapatkan dana Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) saya?
Dana PTPTN anda boleh didapati selepas menerima pemberitahuan daripada PTPTN .
Bagaimanakah cara saya mendeposit dan mengeluarkan wang daripada akaun ini?
a) Anda akan menerima pendaftaran Kad Debit MySiswa anda di universiti anda.
Bagi pengaktifan Kad Debit-i pula, ia akan dilakukan di Booth RHB pada tarikh / lokasi yang akan ditetapkan oleh RHB / Universiti yang akan dimaklumkan kepada semua pelajar (lokasi akan berada di dalam Universiti anda).
Untuk memudahkan proses pengaktifan, sila bawa bersama pengenalan asal berikut:
Pelajar Malaysia:
i. MyKad
ii. Kad Debit-i MySiswa
Pelajar bukan Malaysia:
i. Pasport
ii. Visa pelajar
iii. Surat Setuju Terima
iv. Kad Debit-i MySiswa
b) Selepas pengaktifan Kad Debit-i MySiswa anda, sila daftar untuk RHBNow (platform perbankan dalam talian RHB) untuk pengalaman perbankan dalam talian yang mudah. Sila rujuk Perkara 9 untuk butiran lanjut.
c) Anda boleh meneruskan untuk melakukan sebarang deposit dan pengeluaran di semua Terminal Perkhidmatan Jualan RHB (SST) yang tersedia di seluruh negara. Senarai semua cawangan RHB/ SST boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html. Anda juga boleh menghubungi Pusat Perhubungan Pelanggan kami di 03-92068118 atau emel kepada customer.service@rhbgroup.com jika anda mempunyai sebarang pertanyaan lain.
Apakah ciri produk untuk Akaun Simpanan-i Pro?
Tiada deposit permulaan diperlukan.
Arahan Tetap Percuma mengenai pemindahan dana daripada RHB Bank/RHB Islamic Akaun Semasa atau Akaun Simpanan ke Akaun Simpanan-i Pro.
Anda mungkin mempunyai pilihan untuk menderma peratusan tertentu keuntungan Pelanggan yang diperoleh daripada Akaun Simpanan-i Pro anda kepada Badan Amal tersenarai.
Dilindungi oleh PIDM sehingga RM250,000 untuk setiap. Pendeposit.
Untuk maklumat lanjut, untuk merujuk kepada www.rhbgroup.com
Nota: Had pengeluaran harian tertakluk kepada had RM5,000 sehari dan sehingga lima (5) kali sehari, tidak termasuk transaksi runcit, pembayaran bil dalam talian, pemulangan cek tempatan.
Bolehkah saya mendaftar untuk Perbankan Internet / Perbankan Mudah Alih (IBK/MBK)?
Ya, jika anda berumur 18 tahun ke atas. Bagi pelajar yang berumur di bawah 18 tahun dan mereka yang mempunyai akaun status bawah umur, anda tidak layak untuk mendaftar Perbankan Internet / Perbankan Mudah Alih (IBK / MBK).
Bagaimanakah saya boleh mendaftar untuk Perbankan Internet / Perbankan Mudah Alih RHBNow (IBK/MBK)?
Sila imbas kod QR yang terdapat di gerai RHB dan di Universiti anda (Hal Ehwal Pelajar (HEP)). Nota: Pendaftaran RHBNow hanya boleh digunakan apabila Kad Debit-i diaktifkan.
Apakah jenis transaksi yang boleh saya lakukan dengan menggunakan Kad Debit-i MySiswa?
Urus niaga ATM di mana-mana
ATM RHB MEPS bank tempatan / asing (di Malaysia)
ATM yang memaparkan VISA / MasterCard / VISA Plus Cirrus (Di Luar Malaysia)
Perbelanjaan runcit untuk membeli barangan atau perkhidmatan melalui transaksi PIN (nombor Pengenalan Peribadi (PIN) 6 digit diperlukan di terminal tempat jualan).
Tanpa Sentuhan/Gelombang
Pembelian RM250 & ke bawah, tiada Pin diperlukan.
Pembelian RM251 & ke atas, PIN diperlukan.
Tandatangan (Berkuat kuasa 1 Julai 2017, tandatangan tidak lagi diterima di Malaysia)
Pelanggan dikehendaki menandatangani slip caj
Pembelian dalam talian / Internet
Untuk memasukkan PIN anda untuk melindungi transaksi dalam talian.
Untuk ikut serta untuk kad tidak hadir fungsi dahulu.
Untuk maklumat lanjut tentang fungsi ikut serta, rujuk perkara 16
Untuk butiran lanjut, anda boleh merujuk kepada Helaian Pendedahan Produk untuk Kad Debit-i MySiswa yang disediakan dalam Buku Persetujuan Program RHB Joy@Uni.
Bolehkah saya menggunakan Kad Debit-i MySiswa saya untuk pembayaran/transaksi tanpa sentuh?
Ya boleh. Rujuk perkara 22 untuk Had Harian akaun.
Bagaimanakah caranya jika saya ingin melumpuhkan ciri tanpa sentuh saya atau mengurangkan kiraan/jumlah tanpa sentuh pada Kad Debit MySiswa ?
Anda boleh pergi ke mana-mana RHB / RHB Islamic kami Cawangan terdekat dengan anda. Senarai semua Cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html.
Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi Kenalan Pelanggan kami Pusat di talian 03-92068118 atau emel ke customer.service@rhbgroup.com.
Adakah saya akan dikenakan sebarang bayaran pada Kad Debit-i MySiswa?
Butiran bayaran dan sebagainya, sila klik di sini.
Apakah had harian saya untuk Kad Debit-i MySiswa?
Butiran had harian dan sebagainya, sila klik di sini.
Bagaimanakah cara menukar had harian MySiswa Debit-i saya?
Anda boleh pergi ke mana-mana Cawangan Islam RHB / RHB kami yang terdekat dengan anda. Senarai semua cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html; atau
Anda juga boleh menghantar permintaan kepada Pusat Hubungan Pelanggan kami melalui RHB Now Secured Message. Walau bagaimanapun, anda perlu menjadi pengguna IBK sedia ada sebelum menghantar sebarang permintaan kepada Pusat Hubungan Pelanggan RHB.
Nota: Permintaan anda untuk menukar had adalah tertakluk kepada had harian Akaun Simpanan-i Pro (item 16). Sila
pastikan anda membawa dokumen pengenalan asal anda sebelum meneruskan transaksi Over-The-Counter (OTC) di
Cawangan.
Bolehkah saya melakukan pembelian dalam talian seperti untuk Amazon.com, eBay.com, Alibaba.com, Lazada, Shopee atau manamana platform beli-belah dalam talian lain yang serupa? Bolehkah saya menggunakan Kad Debit-i saya untuk transaksi di luar negara juga?
Ya, walau bagaimanapun anda mesti ikut serta terlebih dahulu untuk transaksi ini:
Untuk Kad Debit-i MySiswa, mana-mana kad di luar negara atau kad yang tidak ada akan disekat secara automatik melainkan anda memilihnya.
Anda boleh ikut serta untuk transaksi ini melalui: -
i. Mana-mana ATM RHB; atau
ii. Cawangan RHB/ RHB Islamic; atau
iii. Pusat Hubungan Pelanggan RHB.
Ini akan berkuat kuasa pada hari berikutnya. Untuk langkah-langkah pembelian dalam talian/ Internet, rujuk perkara no.12.
Apakah transaksi yang dilarang untuk Kad Debit-i MySiswa?
Transaksi yang dilarang seperti berikut:
Pakej Bir, Wain dan Arak
Kedai dan Gerai Cerutu
Urus Niaga Perjudian
Perkhidmatan Dating dan Pengiring
Loteri Milik Kerajaan (Wilayah AS sahaja)
Kasino Dalam Talian Berlesen Kerajaan (Perjudian Dalam Talian) (Wilayah AS sahaja)
Lumba Kuda/Anjing Berlesen Kerajaan (Wilayah AS sahaja)
Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya Kad Debit-i MySiswa dicuri atau hilang?
Anda dikehendaki mengikuti langkah berikut:
a) Segera hubungi Pusat Hubungan Pelanggan RHB kami di 03-92061188 untuk menyekat Kad Debit-i MySiswa anda.
b) Hadir ke bahagian/lokasi yang dipertanggungjawabkan bagi pengeluaran kad di Universiti masing-masing untuk mendapatkan penggantian Kad Debit-i MySiswa anda.
c) Pergi ke mana-mana cawangan RHB/RHB Islamic yang berdekatan dengan anda untuk mengaktifkan Kad Debit-i MySiswa anda dan sila bawa bersama dokumen Pengenalan asal anda untuk pengesahan.
Senarai semua cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html.
Apakah yang perlu saya lakukan jika saya terlupa PIN Kad Debit-i MySiswa?
Anda perlu menggantikan Kad Debit-i MySiswa anda.
Rujuk perkara 20 tentang langkah-langkah yang diperlukan
Bagaimanakah cara saya memastikan PIN Kad -i MySiswa saya selamat?
Elakkan PIN enam digit yang paling biasa seperti:
Nombor yang dikaitkan dengan hari lahir, ulang tahun, nombor pasport, lesen memandu dan lain-lain anda.
Nombor berurutan contoh : 123456 atau 111111.
Nombor telefon atau nombor kad pengenalan.
Mengapakah pembelian saya menggunakan Kad Debit-i MySiswa ditolak?
Ini mungkin disebabkan oleh: -
Dana tidak mencukupi dalam Akaun Simpanan-i Pro anda yang dipautkan kepada Kad Debit-i MySiswa anda.
Amaun pembelian melebihi had perbelanjaan harian.
Fungsi untuk membeli transaksi dalam talian atau luar negara mungkin belum diaktifkan lagi.
Kedai runcit diklasifikasikan di bawah Kod MCC Terlarang (sila rujuk di PDS Kad Debit-i MySiswa).
Apakah ciri keselamatan yang ada pada Kad Debit-i MySiswa?
3 ciri Kad Debit-i MySiswa:
Untuk pembelian RM500 dan ke atas melalui Kad Debit-i MySiswa anda, makluman SMS akan dihantar ke nombor telefon mudah alih anda yang berdaftar dengan RHB.
Untuk pembelian yang dibuat dalam talian di pedagang 3D Secure yang mengambil bahagian, Kod Pengesahan Kata Laluan Satu Kali (OTP) akan dihantar melalui pengesahan SMS.
Setiap transaksi tanpa sentuh termasuk kod unik yang berubah dengan setiap pembelian untuk mengelakkan kad palsu daripada dihasilkan daripada butiran keselamatan kad yang dipintas.
Apakah yang perlu saya lakukan apabila saya bukan lagi seorang pelajar?
Anda akan menerima e-mel pemberitahuan daripada RHB notify automatic disabled Kad Debit-i MySiswa anda. Bagi Akaun Simpanan-i Pro anda, ia akan ditukar secara automatik kepada Akaun Simpanan-i Komoditi Murabahah (CM). Nombor akaun anda akan kekal sama seperti dalam Akaun Simpanan-i Pro anda. Anda akan menikmati kemudahan akaun penuh yang ditawarkan di bawah Akaun Simpanan-i Komoditi Murabahah (CM) baharu.
Sila hadir/pergi ke mana-mana cawangan RHB / RHB Islamic kami untuk mendapatkan Kad Debit-i baharu anda dan mengemas kini butiran peribadi terkini anda. Sila bawa bersama dokumen sokongan yang diperlukan yang dinyatakan dalam e-mel.
Senarai semua cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html.
Jika anda tidak menerima sebarang e-mel daripada RHB selepas tamat pengajian/ penarikan diri dari Universiti, sila hubungi terus RHB atau anda boleh pergi ke mana-mana cawangan RHB/RHB Islamic kami di seluruh negara untuk mendapatkan Kad Debit-i baharu anda dan mengemas kini butiran peribadi terkini anda .
Anda dikehendaki mengemas kini maklumat peribadi terkini anda di mana-mana Cawangan Islam RHB/RHB kami dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh penukaran akaun anda. Jika gagal berbuat demikian, akses anda untuk melakukan transaksi melalui semua saluran (termasuk Perbankan Internet - RHBNow) akan dinafikan/sekat.
Senarai semua cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html.
Jika saya mempunyai persoalan, siapa yang harus saya hubungi?
i. Sebarang urusan berkaitan Universiti, sila hubungi Pentadbiran Universiti anda.
ii. Bagi perkara yang berkaitan dengan Akaun Simpanan-i atau MySiswa Debit-i anda, hubungi Bank daripada mana-mana saluran berikut:
Mesej Terjamin melalui Perbankan Internet (RHBNow).
Pusat Perhubungan RHB Pusat Hubungan Pelanggan E-mel: customer.service@rhbgroup.com.
Nombor telefon: 03-92068118.
Langsung masuk ke mana-mana cawangan RHB/RHB Islamic kami. Senarai semua cawangan RHB / RHB Islamic boleh didapati di https://www.rhbgroup.com/locate/index.html.
Nota : Soalan lazim di atas akan dikemaskini dari masa ke semasa mengikut keperluan dan senario semasa pelaksanaan Kad Prihatin Siswa.